perjantai 4. syyskuuta 2015

Matkalla Müncheniin, viikko 2



Jes jes, viikonloppu on vihdoin täällä! Siispä ehdin lopultakin päivittämään blogiakin :) Muutaman viikon sijaisuuteni loppui tänään, aika lensi kuin siivillä! Ensi viikolla alkavat taas opiskelut, eli kiireet eivät suinkaan lopu tähän...

Nyt mulla on kuitenkin vihdoinkin aikaa kirjoittaa viime viikon treeneistäni. Viime viikko oli siis toinen viikko varsinaista maratontreeniäni. Tässä viikkoni pähkinänkuoressa:

Maanantai:
Lepo
Kävely 2 h

Tiistai:
PK 70 min, 13,14 km, KS 163, MS 172, 5:20 min/km, 11,26 km/h

Keskiviikko:
Tasavauhtinen VK 35 min + alku- ja loppulämmöt, yht. 55 min, 10,65 km, VK-osuus 7,14 km, KS 168, MS 174, 4:54 min/km, 12,24 km/h
Kävely 1 h

Torstai:
PK 60 min, 10,61 km, KS 148, MS 160, 5:39 min/km, 10,61 km/h
10 x 50 m ylämäkijuoksu, n. 15 min
Vatsatreeni 20 min

Perjantai:
Lepo

Lauantai:
Pitkä PK 25 km, 134 min, KS 157, MS 168, 5:22 min/km, 11,19 km/h

Sunnuntai:
PK 45 min, 8,38 km, KS 157, MS 172, 5:22 min/km, 11,17 km/h
Kävely metsässä, 1,5 h
Vatsatreeni 20 min

Juoksua yhteensä n. 68 km

Toka treeniviikko oli aika samanlainen kuin ensimmäinenkin. Maanantaina lepäsin viikonlopun treenien jälkeen. Tiistaina tarkoituksena oli juosta vähän tavallista pidempi peruskestävyyslenkki. Tavanomaisesti pk-lenkkini ovat 45-60 minuutin pituisia, joten tähtäsin yli tunnin lenkkiin. Maanantain lepopäivästä huolimatta jalkani tuntuivat aika väsyneiltä ja raskailta eikä juoksu tahtonut kulkea. Sain kuitenkin tahdonvoimalla juostua 70 minuuttia ihan mukavaa vauhtiakin. Ikävä juoksutuntuma kuitenkin näkyi sykkeissä. Epäilen syyksi kehnoon juoksuun huonon lepäämisen. En ollut oikein nukkunut kunnolla moneen yöhön ja työkiireet lisäsivät stressiä. Ei yksi lepopäiväkään auta, jos ei ole saanut nukuttua. Uni on kuitenkin elintärkeää urheilussa. Aiheesta kirjoittelinkin enemmän jo viime viikolla.


Keskiviikkona juoksu sujui jo huomattavasti kivemmin. Vuorossa oli tasavauhtinen vk-lenkki, jota pidensin viime viikosta viidellä minuutilla. Ei se vauhtikestävyys vieläkään oikein maistunut ja taas piti loppuvaiheessa pysähtyä pariin otteeseen. Päätin, että jatkossa keskityn juoksemaan vauhtikestävyyden ilman taukoja, vaikka vauhti sitten vähän tippuisikin.


Torstaina juoksin tunnin pk-lenkin. Tuntui kyllä keskiviikon treeni vähän jaloissa. Silti juoksin vielä lenkin päätteeksi 10 mäkispurttia n. 50 metrin pituista jyrkkää mäkeä. Tiesin pitäväni perjantain lepoa, joten uskalsin vetää spurtit vähän kipeilläkin jaloilla.


Lauantaina oli viikon pitkän lenkin vuoro. Juoksin ihanan aurinkoisen Helsingin rantoja pitkin - olipa mahtava aloitus päivälle. 25 kilometriä taittui suunnilleen samaa vauhtia kuin edelliselläkin viikolla.



Sunnuntaina olin käymässä Salossa ja lähdin juoksemaan alle tunnin pituista palauttelulenkkiä kotikulmillani. Jalat olivat kuitenkin yllättävän hyvässä kunnossa, ja 45 minuutin suht reippaan lenkin jälkeen olo oli vielä aika pirteä ja jalat olisivat voineet kulkea vielä pidempäänkin. Lenkin päätteeksi kipusin vielä ihanalle Ilmusmäelle ja käppäilin metsässä Veeran kanssa reippaan tunnin.


Toka treeniviikko sujui kivasti. Huomaan, kuinka treeniviikkoni alkavat noudattaa suunnilleen samaa kaavaa. Mikäs siinä, kun se tuntuu toimivan! Jatkossa yritän ehkä hieman pidentää pk-lenkkejäni ja lisätä jonkun pienemmän vk- tai mk-treenin treeniohjelmaani, jos kroppani vain sen sallii. Venyttelyyn olisi myös löydettävä aikaa... Kiireistä kuitenkin tulee olemaan, joten saa nähdä, kuinka treenaaminen sujuu!

Viimeisistä valoisista illoista nautiskelua Linnanmäellä. Pimeä tulee jo niin nopeasti, hyvästi kesä!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti